Cand ar trebui sa se ingrijoreze parintii? Este cea mai frecventa intrebare pe care o primim la centru legat de evolutia unui copil.

Am sintetizat pentru voi, cele mai frecvente semne de ingrijorare care ne pot indrepta cu gandul ca ceva nu este in regula si este necesara o evaluare NPI.

In primul an de viata semnele sunt subtile,dar este necesar ca parintii sa fie vigilenti.
Atentia se va indrepta in observarea comportamentului copilului in diferite ipostaze.


Semne de ingrijorare
La 3-4luni:
-nu reactioneaza la sunete puternice;
-nu urmareste obiecte in miscare;
-nu apuca si nu tine obiecte in mana;
-nu le zambeste celorlalti;
-nu isi poate sustine capul foarte bine;
-nu se intinde dupa jucarii;
-nu gangureste;
-nu duce obiectele la gura;
-incepe sa gangureasca si totusi, nu poate imita nici un sunet creat de adult;
-nu poate misca unul sau ambii ochi in toate directiile.

La 7luni:
-musculatura nu se dezvolta sj este foarte slabut;
-apuca doar cu o singura mana;
-refuza sa imbratiseze;
-nu arata nici un fel de afectiune fata de persoana care il ingrijeste;
-are sensibilitate crescuta la lumina;
-nu reactioneaza la sunetele din jur;
-nu intoarce capul pentru a detecta sursa sunetului;
-are dificultati in a duce un obiect la gura;
-nu se poate rostogoli de pe spate pe burta sau invers;
-nu are initiativa de a zambi;
-nu poate sta in fund cu ajutor;
-nu se indreapta in mod activ spre obiecte;
-nu urmareste obiecte cu ambii ochi;
-nu isi lasa greutatea corpului pe picioare;
-nu gangureste;
-nu arata nici un fel de interse in jocuri ca „cucu-bau”.

La 1 an:
-nu se taraste;
-nu antreneaza tot corpul, in momentul in care se taraste;
-nu cauta obiecte ascunse in fata ochilor sai;
-nu spune nici un cuvant;

-nu arata cu degetul spre obiecte sau imagini.

La 2ani:
-nu dezvolta abilitatea de a calca corect(calcai-varfuri), dupa cateva luni de mers sau merge doar pe varfuri;
-nu rosteste nici cinsprezece cuvinte;
-nu foloseste propozitii simple;
-nu imita actiuni;
-nu poate impinge o jucarie cu roti;
-prezinta o pierdere a abilitatilor acumulate anterior;

La 3 ani:
-obisnuieste sa cada si urca cu greutate scarile;
-are o salivare abundenta;
-vorbeste cu dificultate;
-ii este greu sa manipuleze obiecte mici;
-nu poate comunica in fraze scurte;
-nu este implicat in jocul de rol;
-nu intelege instrctiuni simple;
-prezinta interes scazut fata de alti copii;
-are contact vizual foarte putin sau deloc;
-are interes redus fata de jucarii.

La 4 ani:
-nu poate arunca mingea deasupra capului;
-nu poate sari pe loc;
-nu poate pedala o tricicleta;
-nu poate tine un creion intre degetul mare si celelalte degete;
-nu poate construi cu 4 cuburi;
-nu arata interes pentru jocurile interactive;
-nu le raspunde persoanelor din afara familiei;
-nu se poate controla atunci cand este suparat;
-nu poate copia un cerc;
-nu foloseste „eu” sau „tu”, in mod corect;
-nu formeaza propozitii din mai mult de 3cuvinte(propozitii cu sens).

La 5 ani:
-actioneaza foarte temator sau timid;
-actioneaza foarte agresiv;
-este nefericit sau trist majoritatea timpului;
-are dificultati in a manca, a dormi sau a merge la toaleta;
-nu isi poate spune numele, in mod corect;
-nu foloseste corect pluralul sau timpul trecut, atunci cand vorbeste;

×

Powered by WhatsApp Chat

× Contactează-ne pe WhatsApp