În luna februarie 2017, Asociația Școala Mamei Junior a început să ofere copiilor din Timișoara terapie prin metoda Tomatis, iar rezultatele au fost uimitoare. Cu efecte la fel de bune se aplică terapia prin metoda Tomatis și pentru orice copil. Motivul este simplu: metoda TOMATIS® este o metodă pedagogică care te ajută să asculţi mai bine… nu să auzi mai bine. Iar a asculta este o acțiune conștientă de a percepe mesajul corect și complet.

Cum putem folosi terapia prin metoda Tomatis în școli

”Copiii sunt viitorul” spunea o lozincă devenită deja banală din cauza utilizării excesive. Și pentru că acest viitor ne dorim să fie strălucit, trebuie să acordăm o grijă sporită educației tinerei generații. Educarea copiiilor înseamnă mai mult decât a le preda noțiuni, a-i învăța să se descurce în această lume sau doar a-i supraveghea. Educarea înseamnă să le descoperi potențialul și apoi să-i ajuți să și-l atingă. Vorbim deopotrivă despre performanțele școalare, despre pasiuni (limbi străine, muzică, actorie) și chiar dezvoltarea lor personală.

Copiii reflectă alegerile pedagogilor de astăzi în contextul în care tot mai mulți copii primesc diagnosticul de deficit de atenție, hiperkinetism și au tot mai multe deficiențe în a întelege concepte. Pentru toate acestea, și multe alte beneficii, terapia prin metoda Tomatis este recomandată pentru școlari și preșcolari. Cu numai o oră pe săptămână, pe durata întregului an școlar, elevii își pot îmbunătăți performanțele școlare, pot dezvolta capacități de comunicare, își reglează emoțiile, își îmbunătățesc antenția, înțeleg mult mai bine noțiunile predate și învață mai repede limbile străine

 

Modele de urmat și rezultate

Pentru România, terapia prin metoda Tomatis este încă puțin cunoscută, în schimb, în statele vecine deja avem modele care funcționează. În perioada 2010-2013, în 62 de școli din Polonia a fost introdus proiectul „Atenție! Drumul către succes” (atât în școli normale cât și în școli pentru copii cu nevoi speciale). Au fost implicați 1.333 de copii în total, cu 198 de ore de terapie Tomatis timp de 2 ani. S-au studiat abilități de învățare (evaluate prin memorie, atenție, punerea în practică a cunoștințelor, motivare și încredere în sine), abilități de limbaj în limba maternă (evaluate prin înțelegere și exprimare a limbii, abilități de a asculta în limba maternă), abilități muzicale (evaluate prin perceperea muzicii, explimarea prin mișcare, exprimarea muzicii), abilități sociale (evaluate prin abilități de lucru în echipă, respectarea regulilor, exprimarea și acceptarea diferitelor puncte de vedere).

 

În urma terapiei prin metoda Tomatis s-a constatat o creștere în 50% din cazuri a selectivității pentru ambele urechi și o îmbunătățire privind localizarea sunetului cu 69% pentru urechea dreaptă și cu 68% pentru urechea stângă. Comparativ cu copiii care nu au participat la ascultarea prin metoda Tomatis, s-au îmbunătățit capacitățile de învățare cu 5%, abilitățile de socializare cu 5,3%, abilitățile de limbaj cu 5,7% și abilitățile de muzică cu 8,6%.

 

Un alt exemplu de urmat este cel al unei școli din Mexic, unde 40 de copii au participat la ore de ascultare prin metoda Tomatis între 31.08.2015 și 31.10.2015. În acest caz au fost urmărite, pe de o parte, dezvoltarea abilităților de gândire abstractă, de limbaj și scriere pentru a dezvolta capacitatea de a învăța, iar pe de alta, reducerea agresivității și violenței școlare. Au fost organizate și “ședințe cu părinții” pentru a susține schimbarea copiilor. Pentru toti participanții la program s-au constatat îmbunătățiri de citire, de scriere, de ortografie, de memorie, de coordonare, de atenție, de matematică și un comportament adecvat.

 

Despre metoda Tomatis

Metoda Tomatis a fost creată de către medicul francez Alfred Tomatis și determină îmbunătățiri ale abilităților de comunicare, creșterea gradului de încredere in sine, o atitudine mai bună față de școală și procesul de învățare, creșterea notelor sau a calificativelor la matematică, citit, scris, engleză. Prin intermediul sesiunilor de ascultare TOMATIS ®, muzica este transmisă prin căşti echipate cu conducere osoasă şi conducere prin aer. Muzica ajunge astfel la canalul auditiv prin căştile plasate pe fiecare ureche şi prin partea superioară a craniului. Setat într-un anume mod, sunetul se transmite prima dată prin oasele craniului. Drept urmare, sistemul auditiv se pregăteşte în mod natural să primească sunetul prin canalul aerian. Această transmisie duală a sunetului în doi timpi va educa creierul să analizeze corect mesajul senzorial al sunetului.

×

Powered by WhatsApp Chat

× Contactează-ne pe WhatsApp