Camera senzoriala

CAMERA DE STIMULARE MULTISENZORIALĂ/POLISENZORIALĂ

Camera senzoriala are rolul de a dezvolta functiile senzoriale ale copiilor, pentru a se putea adapta la mediul inconjurator.
Este un mediu special creat si organizat pentru persoanele cu desincronizari la nivel senzorial dar si cu probleme neurologice, unde terapia de integrare senzoriala se axaseaza pe corectarea, imbunatatirea si/sau compensarea tulburarilor de integrarea senzoriala.

Copiii păşesc cu emoţie pe tărâmul fermecat al camerei de stimulare senzorială.

Întrucât copiii cu tulburare de spectru autist prezintă o perturbare a procesării senzoriale care este definită ca inabilitate de a folosi informaţiile primite prin intermediul unui canal senzorial ceea ce îi împidică să funcţioneze firesc în viaţa de zi cu zi. Astfel, o cantitate „normală” de stimul îi incomodează, îi deranjează, determinându-i să manifeste o serie de comportamente dezadaptative si să nu poată reacţiona adecvat solicitarilor mediului extern/intern. O modalitate terapeutică eficientă în cazurile acestor copii o constituie terapia de integrare senzorială care necesită un mediu terapeutic adecvat, acesta fiind asigurat de camera de stimulare senzorială.

Aceasta constituie un mediu terapeutic controlat prin care copilul poate experimenta gradual stimulările senzoriale, asigurându-se procesul neurologic normal de organizare şi prelucrare a senzaţiilor provenite de la toate canalele senzoriale astfel încât copii cu tulburări de spectru autist să poată da un răspuns adaptativ. Prin activităţile de stimulare senzorială se ameliorează disfuncţia de integrare senzorială prin experimentarea de impulsuri senzoriale variate, adaptate nevoilor specifice fiecăruia, în contexte terapeutice controlate.

În cazul copiilor cu tulburare de spectru autist, intervenţiile senzoriale pot duce la modularea nivelul de excitabilitate, la diminuarea anxietăţii, la creşterea capacităţii de concentrare a atentiei concomitent cu scăderea distractibilităţii, la creşterea confortului în mediul înconjurător, la reducerea comportamentelor stereotipe şi de autostimulare; de asemenea, aceste intervenţii facilitează interacţiuni pozitive cu ceilalţi, îmbunătăţesc comunicarea şi duc la dezvoltarea autonomiei personale.

Terapia de integrare senzoriala se adreseaza copiilor care prezinta:
-Disfunctii de integrare senzoriala
-Tulburari de spectru autist
-Sindrom Down
-Intarzieri in dezvoltare
-Tulburari de limbaj
-Tulburari de invatare
-Tulburari emotionale
-ADHD

Beneficiile terapiei senzoriale:
-imbunatatiri la nivelul sensibilitatii vestibulare
-diminuarea anxietatii
-nivelul de excitabilitate scade
-cresterea capacitatii de concentrare
-reducerea comportamentelor stereotipe
-imbunatatirea comunicarii
-imbunatatirea activitatii motorii
-imbunatatirea unei serii de abilitati crescand astfel autonomia personala
-invatarea strategiilor de autoreglare
-adaptarea cu senzatiile din mediul inconjurator

MODALITATEA DE INTERVENTIE / LUCRU IN CAMERA MULTISENZORIALA
Camera multisenzoriala dotata corespunzator pentru ca specialistii sa desfasoare activitati ce vor stimula simturile copiilor la nivelul tuturor analizatorilor senzoriali: olfactiv, vizual,tactil, auditiv, vestibular, proprioceptiv
– atmosfera de lucru creaza un mediu ambiant de relaxare si explorarea sub conducerea unui terapeut
– camera multisenzoriala dispune de multe materiale senzoriale specifice ce atrag in mod deosebit copiii in acest spatiu special creat pentru ei.

Se recomanda 2 sedinte de terapie senzoriala pe saptamana.Durata unei sedinte variaza intre 30 si 50 de minute, in functie de varsta copilului.

CUM RECUNOASTEM DACA UN COPIL SUFERA DE TULBURARE DE PROCESARE SENZORIALA ?

a) legatura dintre creier si comportament este foarte puternica. Deoarece copilul care sufera de tulburare de procesare senzoriale are un „creier dezorganizat”, multe aspecte ale comportamentului sau sunt , la randul lor , dezorganizate .

b) daca sunt prezente probleme la nivelul senzatiilor de : atingere, miscare si postura corpurala precum si la diverse sunete, mirosuri si gusturi

c) daca in actiunile copilul dvs. observati urmatoarele comportamente: se misca permanent, se bataie, se aseaza in diverse pozitii cu capul in jos, tanjeste dupa imbratisari foarte puternice si prefera sa fie strans foarte apasat, este atras de obiecte stralucitoare care se rotesc sau de lumina intermitenta, prefera extremele in ceea ce priveste sunetele, cauta mirosurile puternice si adulmeca mancarea, obiectele.


× Contactează-ne pe WhatsApp